Армения и ЮНЕСКО
В
списъка на ЮНЕСКО за нематериалното културно наследство на Армения са включени:
- Хачкар - каменен кръст;
- Дудук - музикален духов инструмент;
- Епосът "Давид Сасунски";
- Лаваш - традиционен хляб;
- Кочари - традиционен танц.
Хачкарът е каменен кръст, или по-често стела (висока масивна плоча) с кръст и
богата врязана резба и различни изображения, издълбани върху камъка, който
обичайно се поставял на кръстопът, във и върху фасадите на манастири и като
самостоятелен християнски паметник (оброчище) в Армения и населените с арменци
райони.
На
територията на Армения са описани хиляди хачкари, като всеки от тях има
уникална плетеница от гравирани символи, но всички рисунки са издържани в един
стил.
Много често в каменните
кръстове са вплетени букви от арменската азбука, за да са рамо до рамо Вярата и Езикът на арменския народ. Те са майката и бащата на този изстрадал, но
героичен и смел народ.
Дудукът е древен арменски духов инструмент, изработен ръчно от кайсиево
дърво. Звукът му се получава от вибрациите на две тръстикови пластини .
На
лицевата страна на инструмента има 7-8 звукови отвора и още 1-2 на обратната
страна. Настройката за дудука се извършва чрез изменения на диаметъра на
отворите.
Ръчната изработка и настройката на дудука са съпоставими по
трудоемкост. Спецификата на дървесината на кайсията спомага от инструмента да
се извличат нежни незабравими звуци.
Музиката от дудука е тъжна, докосваща всеки слушател, затова в саундтрака на много филми е заложено
изпълнение на този музикален инструмент. Такива филми са „Гладиатор“, „
Страстите Христови“ и др.
Давид
Сасунски (арм. - Сасунци Давид) е арменският юнашки или по-точно героичен епос.
Той включва четири клона - "Санасар и Багдасар", "Старият
Мъхер", "Давид Сасунски" и "Младият Мъхер".
Прието е
да се тълкува, че обемният текст носи името на третия си дял, защото той се
свързва с реално събитие - селското въстание срещу бирниците, изпратени от
арабския халиф през 851 г. в една от областите на стара Армения - Сасун, който
винаги е бил един от центровете на будния и свободолюбив арменски народ.
Областта Сасун някога се е простирала върху планинския масив на Арменското
плато, заключен между реките Тигър и Ефрат, и се е намирала на
север-североизток от една от древните арменски столици Тигранакерд. Тази
територия днес е в чертите на Турция.
Арменската прясна питка -
лаваш ,приготвена без мая е изкушение за много хора.
Лаваш е мек плосък хляб,
чийто произход е арменски. На арменски името лаваш се състои от две части -
"лав", което значи "добра" и "аш", което значи
"храна", т.е. лаваш означава "добра храна".
Традицията на
приготвянето на лаваш датира от повече от 6000 години. Култът и традицията за консумацията на лаваша като
основен арменски хляб датира още от времето на цар Арам, за който историята
разказва следната легенда:
Този хляб се приготвя лесно и е чудесен с хумус, салата с лук или пък със
зеленчуков хайвер. Независимо от къде идва, хлябът е уникално вкусен, диетичен
и се приготвя лесно. В състава на този вид хляб влизат само три съставки –
брашно, вода и сол.
В древни времена, а и днес в някои райони на Армения лавашът се пече в специална пещ, наречена „тонир“. Тя
представлява вкопана в земята дупка, стените на коята са облепени първо с
качествена глина. След изсушаването на
глината, върху стените на пещта се лепят възглавници, върху които се разстила
лаваша. Запалва се огън, като за отвеждането на пушека се предвижда и специален
отдушник. В пещта се развиват около 500° С, а формата й осигурява непрекъсната
циркулация на горещ въздух. Традиционно, тестото за приготвянето на лаваша се разточва на тънко и
се изпича върху горещите стени на тази глинена фурна. Готвенето в тонир придава специфика както на
хляба, така и на ястията с месо, риба и зеленчуци.
Как се прави лаваш?
Танцът „Кочари“ се появил още в първобитно общинния строй и е свързан с
култа към животните и плодородието.
Разпространен е в цяла Армения и Диаспората
(страните, в които живеят арменци). След всяка своя победа арменците с
въодушевление дават израз на своята радост
и боен дух с този танц.
Знаменателни са изпълненията на „ Кочари“ в Берлин пред Райхстага в края на Втората
световна война, на празници и по площадите на Москва, Ереван, Ню Йорк, Париж и
други големи градове. Танцът привлича със своята образност и мъжествена
динамика. „Кочари“ се използва в много музикални изпълнения.
Коментари
Публикуване на коментар